Mitä on somelukutaito?

Ala-asteella opettelemme ensin kirjaimet. Sitten opettelemme tavuttamaan sanoja. Vähitellen opimme lukemaan, ensin yksinkertaisia lauseita, sitten monimutkaisempia. Kohta osaamme jo lukea kokonaisia kirjoja. Samoin kuin lukutaitoa, täytyy myös sosiaalisenmedianlukutaitoa harjoitella, ennen kuin siinä kehittyy mestariksi. Ja aivan kuten lukutaidon kanssa, joskus mestarillekin saattaa sattua kömmähdyksiä.

Uudessa mediaympäristössä lukeminen saa uusia muotoja. Arjessa luetaan yhä useammin mitä erilaisimpia tekstejä sekä verkosta että sen ulkopuolelta, eikä lukemista voi enää pitää vain tiettyjen ”arvotekstien” (kirjallisuuden klassikot, päivälehdet) lukemisena. Esimerkiksi PISA-tutkimukset ovat osoittaneet, että suomalaisnuoret pärjäävät myös sellaisten tekstimuotojen – kuviot, taulukot, lomakkeet, graafiset esitykset – tulkinnoissa, joiden ”lukemista” ei yleisesti harjoitella koulun äidinkielien ja kirjallisuuden tunneilla. Nämä lukutaidot täytyy siten omaksua pikemminkin vapaa-ajalla kuin koulussa. (Luukka ym. 2008, 17.)

Mitä kaikkea sosiaalinen media, eli tuttavallisemmin some, oikeastaan pitää sisällään? Vastaamme sellaisiinkin kysymyksiin, kuin miksi en näe kaikkien ystävieni Facebook -päivityksiä? Miksi en ymmärrä kaikkien ystävieni Facebook -päivityksiä? Tai miksi minun pitäisi tarkistaa lähteeni? Tässä blogissa pohdimme, mitä somelukutaito oikeastaan on ja milloin sitä erityisesti tarvitaan.

8720604364_85c5931a14_b

Somelukutaito pähkinänkuoreen ahdettuna:

  • Somelukutaitoinen on kriittinen lukija, joka tiedostaa somen subjektiivisen luonteen ja osaa kyseenalaistaa siellä jaettavan tiedon alkuperän.
  • Hän on myös tietoinen erilaisten sosiaalisen median alustojen omista käyttäytymismalleista ja termistöistä.
  • Osaa erottaa trollauksen normaalista keskustelusta.
  • Tiedostaa filtterikuplan olemassaolon.

 

Lähteet:

Herkman, Juha, Eliisa Vainikka (2012) Lukemisen tavat: Lukeminen sosiaalisen median aikakaudella. Tampere: Juvenes Print. Teoksessa Luukka, Minna-Riitta, Sari Pöyhönen, Ari Huhta, Peppi Taalas, Mirja Tarnanen & Anna Keränen (2008) Maailma muuttuu – mitä tekee koulu? Äidinkielen ja vieraiden kielten tekstikäytänteet koulussa ja vapaa-ajalla. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto

3 vastausta artikkeliin “Mitä on somelukutaito?”

  1. Kiva että teitte blogimuodossa ja otitte vapaamuotoisemman kirjoitustavan! Aihettä käsiteltiin laajasti ja opin uutta esim. trollaamisesta. Myös blogin ulkoasu on asiallinen. En ikinä jätä kommentteja blogeihin mutta tein tämän vanhalla spostilla ja väärällä nimellä, sopinee teemaan. (t. ilona rantamäki…)

    Tykkää

  2. Kommentti kokonaisuudesta. Kiva lukea juuri tästä aihekokonaisuudesta blogimuotoista esitystä, joka on muodoltaan epämuodollisempi eikä niin lähdekeskeinen kuin esim. Wikiopisto. Raikas ilme ja esitystapa houkuttelee klikkaamaan osioita auki ja tutustumaan. Omaa pohdintaa on selvästi tehty; joissain kohdin tulee lievästi mutu-tunne ja tekee mieli kysyä, mihin lähteeseen tai tutkimukseen tietty ajatus perustuu. Lähteitä melko niukasti ja osa vähän ikääntyneitä, ehkä aihepiiristä ei ollut helposti uudempia käytettävissä. Trollaus- ja ilmapiiriosiot olivat käytännön esimerkkeineen erityisen mielenkiintoisia. Somelukutaito on siis vahvasti tulkintataitoa!

    Tykkää

  3. Todella siisti ulkoasu blogilla, tätä oli miellyttävä lukea! 🙂 Mielenkiintoinen aihe, jota olette käsitelleet monelta eri kannalta. Peukku 🙂

    Tykkää

Jätä kommentti